אמא´לה, איזו עייפות...


אני כל כך עייפה. גוררת רגליים, נעצמת עיניים, ממעיטה במילים, מדברת רק כשממש אין ברירה, מרגישה שאסור לבזבז משאבים, רק כשאני חייבת, מוכרחה. ככה יום אחרי יום בזמן האחרון.

בהתחלה חשבתי שזו רק אני שמדשדשת בניסיון למצוא יציבות בעוד וויברציות אחרונות של יציאה מקורונה מרעידות את המרחב המנטלי בדרך לשגרה מיטיבה. בהמשך הבנתי כי פתחתי פערים שלא ייסגרו במהרה וניסיתי ככל יכולתי להשתלב בתנועה הקולקטיבית שהתפרצה מתוך עצמה. ואז הגיע אסון מירון שלא נתפס, ואז הרקטות והמלחמה, ואז אסון גבעת זאב, אסון הרכבל באיטליה... ואני, לאט לאט מבינה שכוחותיי אזלו, משאביי הדלדלו, שאני ריקה.

עצרתי תנועה מוכרת.
נכנסתי לישון, כמה שיותר.
הורדתי פרופיל.
שתקתי.

יצאתי לטבע להתמזג עם תנועת הרוח שמזיזה הכול.
להביט איך הצבע משתנה מירוק בוהק לחום אפור.
שחיתי בבריכה, כמה שיותר קילומטרים.
נתתי למים לשטוף מעלי 
את... אפיסת כוחותיי.

פוסט קצר שהעליתי לפייסבוק, שיעור מקצועי מיוחד שהעברתי ב"ברנז'ה של הציפור הכחולה", שיחת ערב עם חברים, ושיתוף תלמידים בכיתה - מסגרו לי את התמונה... כולם עייפים!

אין מדובר בעייפות כמו אחרי יומיים נטולי שינה, ולא כי חזרנו מטיול או עבדנו עד חצות, וגם לא כי הילדים טיפסו עלינו או המטלות שלעולם לא נגמרות. זו לא עייפות רגילה. זו עייפות אחרת - מנטלית! עייפות של הנשמה.

עייפות כזו מגיעה בעקבות מתח אינטנסיבי, על רקע סטרס סובייקטיבי, המצוי בתנועה לא ברורה בין ייאוש לתקווה, בין התאוששות לנפילה. מתח שכזה הנמשך זמן ארוך מדי גורם לאיבוד אנרגיה קיצוני שמתורגם על ידי המוח לעייפות פיזית. הרגשה זו שונה באופן משמעותי מתחושת המותשות שאולי מוכרת לנו לעתים, גדולה ממנה במכפלות של עוצמה וממדים.

והתסמינים? 
חידלון, הרמת ידיים, ייאוש ואפתיה, עצבות עמוקה, חוסר חשק וחוסר הנעה, הם רק חלק מהרפרטואר של עייפות הנשמה. מצב מנטלי ירוד כזה יכול לייצר התכנסות פנימה ואפילו התבודדות, ומנגד ייתכן תסכול הולך וגובר העשוי להתבטא בהתקפות זעם ואלימות.

הגוף מניף דגל אדום 'בשם' הרגשות. הוא יודע שאם הוא לא ייכנס לפעולה אנחנו לא נרשה לעצמנו לעצור, לצבור כוחות. העייפות הפיזית קוראת לנו להנמיך דימר, להוריד שלטר, לנוח יותר, ובעיקר לישון, לישון הרבה מאוד.

ראו את גופכם כשומר ראש נאמן, לרגשות שלא יודעים לשמור על עצמם... הקשיבו לו, תנו לו להוביל, הוא יודע!

ומה עוד כדאי לעשות?
היכנסו לפוסט הקצר בפייסבוק שם ממתינות תשובות פשוטות - כאן
וגם הצטרפו אלינו בחמישי בערב ל"שרינג בטרנינג" - המפגש החודשי, שם נבחן ביחד את התנועה הזהירה בדרך ליציאה מעייפות הנפש לעבר שגרה מיטיבה. להרשמה ולקבלת השאלה הסודית וקישור ל ZOOM - כאן